23 april 2011 - Tanga, Tanzania

Oooh waar zal ik eens beginnen!! Oke, waarom niet bij het begin.

Gisteravond moest ik om ongeveer 9 uur op het vliegveld zijn. Overdag heb ik niet veel bijzonders gedaan en Anne en Lotte gingen me naar het vliegveld brengen 's avonds dus dat was wel leuk. Uiteraard hadden ze me naar de verkeerde terminal gestuurd maarja scheelt weer in wachttijd. Alles ging verder gelukkig gewoon goed op 1,5 uur vertraging na. Niet omdat er iets aan de hand was maar omdat ze de sleutel van de deur kwijt waren en we het vliegveld dus niet opkonden. Maarja...het blijft Afrika :)
Rond half 1 zaten we dan eindelijk in het vliegveld (we zouden om 22.45 vertrekken) en ik heb de mensen die me opzouden halen in Dar dan ook maar even laten weten dat ze maar beter gewoon konden gaan slapen. De vlucht was vrij relaxt en duurde ook niet erg lang. De doorvlucht naar Zanzibar was gecancelled dus we waren maar met 15 mensen ofzo. Naast mij zat een Tanzaniaanse meneer, en dit is dan gelijk een voorbeeld van het enorme cultuurverschil tussen Ethiopië en Tanzania, toen we begonnen te praten vertelde ik dat Armin en Diego (de jongens die me op zouden halen) niet zouden komen dus dat ik maar even 'n taxi moest zoeken. Toen kreeg ik een enorme preek dat ik zo laat niet over straat zou moeten dus deze meneer en z'n medereisgenoot zouden me wel even brengen. Want ja, als Moslims zijnde moest je er altijd voor zorgen dat wanneer je een vrouw alleen op straat zag ze veilig op haar plaats van bestemming aankwam...nou hier kon ik me wel in vinden. In Ethiopië zou dit echt NOOIT gebeuren mensen zijn daar echt totaal niet met andere mensen bezig. Dus zo werd ik om 4 uur 's ochtends helemaal naar de andere kant van de stad gereden. Pff wat was het warm zeg! Het is nu midden in het regenseizoen het regent wel veel maar elke keer maar 2 minuten en dan is de zon er weer maar omdat het ook nog ongeveer 35 graden is is het echt van dat zweet weer.
Ik had toch maar een hotel geboekt omdat ik toch liever een beetje privacy wil en ik heb niet voor niks zo hard gespaard in Nederland. In Addis had ik op internet een guesthouse gevonden Q-bar en Guesthouse. Kamers kosten hier 50 dollar wat niet héél duur is en vaak zie je dan dat dit wat viezige plaatsen zijn. Zoals de naam al zegt zit er onder het hotel een bar toen ik aankwam was de halve straat opgevuld met prostituees en ik was voor een moment even ontzettend bang dat ik een slechte plaats had uitgezocht ondanks de vele positieve recensies. Toen ik binnenkwam werd ik gelukkig ontzettend vriendelijk ontvangen (en dat voor half 5 's ochtends) en kreeg ik een geweldige kamer! Ik heb een enorm bed met veringen in het matras (vrij zeldzaam), zachte kussens en heerlijke schone lakens. Er is airconditioning (WOEHOEEE), een douche met warm water, een wc met wcpapier en hij spoelt ook nog eens door, het licht werkt, het is schoon en ik kan ook nog eens op internet!! Ik was even een beetje vergeten hoeveel ik ook alweer van Tanzania hou maar de liefde is weer helemaal opgebloeid!! Vanochtend kreeg ik een fantastisch ontbijt met alle verse vruchten die je je maar voor kan stellen, vers passievruchten sap en lekkere toast met gebakken ei. Daarna ben ik maar 'n beetje rond gaan wandelen want ik ken deze buurt eigenlijk helemaal niet. Toen kwam ik een Bajaj tegen (TucTuc) en die zijn hier ontzettend goedkoop én leuk! Dus toen dacht ik, laat ik naar Steers gaan. Dat is vergelijkbaar met MCdonalds en na een paar maanden verschrikkelijk eentonig eten is dat een ontzettend welkome afwisseling! M'n Swahili is gelukkig ook weer helemaal terug! Ik vergis me soms een beetje in standaard woordjes omdat je die zowel in het swahili als het Amharic veel gebruikt maar voor de rest praat ik er lekker op lost. De Bajaj chauffeur vond dat ook erg leuk en, nog een mooi voorbeeld, als je hier 'n beetje vriendelijk bent krijg je ook overal gewoon een goede prijs. Geen gezeur meer, niet onderhandelen, héérlijk!

Bij steers een heerlijke cheeseburger gegeten en nog wat gewandeld. Diego en Armin moesten vandaag werken dus moest ik mezelf nog maar even zien te vermaken. Nouja, dan ga je maar winkelen he :) met de Bajaj ben ik toen naar Mlimani City gegaan dit is een enorm winkelcentrum ongeveer 30 minuten buiten Dar met geweldige winkels!! Ben dan ook goed geslaagd en mag niet meer klagen. Nu ben ik lekker even op m'n hotelkamer. K heb vannacht natuurlijk bijna niet geslapen aangezien ik pas om 5uur in bed lag en om 10uur alweer aan het ontbijt dus ben wel een beetje moe dus ga ik nu lekker een beetje slapen!

Lala salama watu wote!!!

1. Tante Sjé:
    25 april 2011
    Slaap veilig iedereen? Welterusten.