Een hoop in te halen

10 mei 2011 - Addis Abeba, Ethiopië

Na de drukke dag van de spice tour en het eten bij Abu hebben we de volgende dag lekker helemaal niks gedaan! Lekker aan het zwembad gelegen, geluncht bij Mtoni Marine, het hotel naast Maruhubi, en 's avonds wat gegeten bij Maruhubi. De dag erna zijn we gaan "winkelen" in Stone Town. Dit was wel leuk maar ik werd op 'n gegeven moment hélemaal gek van alle mensen die aan ons kwamen hangen om ons de winkel in te sleuren. Het is nu ook nog n's laagseizoen dus als er al blanken door de straat lopen moet natuurlijk alles uit de kast worden gehaald om hun die winkel in te krijgen. Maar we zijn wel goed geslaagd en daar ging het om! 's Avonds hebben we lekker bij Forodhani gegeten en we hadden bij onze sundowner cocktail nog 2 Nederlandse mensen ontmoet, Oscar en Mirelle, en die gingen nog met ons mee naar Babu Chai en later nog even naar Livingstone. Dit was echt een hele leuke avond vooral omdat het gezelschap zo divers was. We zaten aan 1 tafel met 4 Nederlanders, 3 Masai en later nog een half Nederlands half Vietnamees meisje die een film over de vrouwen achter de Burka in Zanzibar aan het maken was.
Ik weet niet meer precies of ik het nu in de goede volgorde vertel maar dat maakt ook niet uit. We zijn ook nog een dag naar Jozani Forest gegaan. Dit is een bos dat bestaat uit een bos (Joh), een gedeelte waar de red colobus monkey (een aapsoort die alleen op Zanzibar voorkomt) en een mangroove. Dit was wel heel erg leuk. Je kon zo dicht bij de aapjes komen terwijl die gewoon helemaal in het wild leven! De mangroove was ook heel gaaf al zag het er wel 'n beetje eng uit. En ten slotte als laatste avond heb ik mama en Sjé meegenomen naar het Serena Inn voor mama's verjaardag en moederdag. Dit is het allermooiste hotel in Stone Town en we hebben dan ook echt heel lekker gegeten. We zijn begonnen met een cocktail met een live taarab-band ter begeleiding. Op aanvraag van Sjé hebben die daarna dan ook nog eventjes Malaika voor ons gespeeld en gezongen en daarna gingen we binnen in het restaurant, wat echt vlak naast de zee is, heel lekker gegeten. Van te voren had ik even aan een ober gevraagd of het mogelijk was of ze wat kleins konden doen omdat we daar waren voor mama's verjaardag. Nou, toen we het dessert kregen was er nog niks gebeurt dus ik was even bang dat ze het vergeten waren. Totdat er ineens allemaal muzikanten binnen kwamen en niet veel later was al het personeel, inclusief chefs, bediendes en dus de muzikanten Toen mama dus doorkreeg dat dit voor haar was liepen ze dus net straal onze tafel voorbij en was ik even bang dat er misschien nog iemand jarig was. Maar nee, dat was gelukkig maar een truc :). Ze hadden zelfs een taartje voor d'r gemaakt! Dat was toch wel heel erg bijzonder.
De dag daarna gingen we alweer naar Dar. Hier hebben we even snel wat gegeten en daarna zijn we naar het vliegveld gegaan. Ik kon gelukkig niet naar binnen dus moesten we snel afscheid nemen om het wat minder erg te maken. En toen was de week alweer voorbij!

Ohjaaaaaaaaaaaa!! Het allerbeste nieuws ben ik dus vergeten te zeggen. Of misschien had ik het toch al opgeschreven maar doe ik het gewoon nog een keer! We hebben ook besloten dat ik lekker met Femke mee naar huis mag! Dus ik kom 'n maandje eerder terug!!!! Woehoeeeee (nogmaals heel erg bedankt mama en Fem!)

Oké, ik ben dat weekend in Dar gebleven om nog wat vrienden te zien dus na het vliegveld ben ik gelijk doorgegaan naar een heel mooi restaurant omdat er iemand jarig was (die ik eigenlijk niet kende maar wel vrienden van hem maar toch mocht ik komen) en daarna zijn we nog uitgeweest. Dit was wel fijn want ik was al best moe dus dat was ook de 1e dag dat ik echt even lang heb geslapen. De ochtend/middag erna kon ik wel even want junkfood gebruiken en ben toen met Amar, een vriend van me hier, naar de MCDonalds van Dar gegaan voor een goeie hamburger :) Hij moest daarna naar een begrafenis en ik was nog moe dus heb lekker wat tijdschriftjes gekocht en ben maar weer gaan slapen :). 's Avonds wilden we eigenlijk naar Addis in Dar gaan (een Ethiopisch restaurant) maar dat bleek gesloten te zijn op zondag dus zijn we naar een heel lekker restaurant gegaan met, ik denk, de allerbeste garnalen in Dar dus daar had ik ook geen moeite mee. Maandag ochtend moest ik vroeg op om m'n ticket te kopen voor de boot. Deze keer had ik me lekker niet laten bedonderen want ze gaven me weer n's n veel te hoge rate dus toen ik op de rekenmachine liet zien dat het veel goedkoper was voelden ze zich toch wel betrapt. En maar goed ook! Weer in Zanzibar ben ik maar even naar Maruhubi gegaan om te verkleden enzo en ik had beloofd om in de late middag met Hania naar Samia (de oudste) te gaan. Ik had het gelukkig helemaal verkeerd begrepen. Ze woont dus niet bij d'r oma omdat ze wordt uitgehuwelijkt (wat meestal het geval is) maar haar opa en oma zijn onlangs overleden en nu woont ze dus met de helft van d'r familie in het huis van d'r opa en oma. Het was super leuk om haar weer te zien en ze was ook zo blij om mij weer te zien en dat voelt dan toch altijd wel weer heel goed. 's Avonds heb ik maar weer wat gegeten bij Forodhani met m'n Masai mannen en toen maar weer terug naar het hotel. De regen heeft echt gewacht tot mama en Sjé wegwaren want nu regent het dus al sinds zondag non-stop. Vandaag dus maar lekker een dagje niks doen!

1. mama:
    10 mei 2011
    Gaat de regen dan niet meer in een bochtje?

Ome Dré is nu ook al jaloers. Hij wil volgend jaar ook komen!
  2. Opa Beckers:
    10 mei 2011
    hoi Maartje, oma & ik vinden het best fijn dat je met Femke een maand eerder dan voorzien naar huis komt.
    Het is nu wel genoeg gewweest dunkt ons.
    En laat je maar eens goed nakijken als je terug bent of je geen tropische ziekte onder de leden hebt.

dikke knuffel en kus vam opa
  3. Tante Sjé:
    10 mei 2011
    Maken we er volgend jaar een familie-uitje van, Mir wilde ook mee, toch?
    ps zet je al je foto's op mail of kan dat niet vanaf daar?