Vlucht gecancelled, dure hotels en zus in Ethiopië

22 mei 2011 - Addis Abeba, Ethiopië

Wat een avonturen toch maar weer. Ik vertrok netjes op tijd vanaf het Jambo Inn hotel. Ik werd door een vriend naar het vliegveld gebracht en hadden gelukkig ruim de tijd genomen want de laatste avonturen komen altijd op de meest ongeschikte tijd en onderweg kregen we dus een klapband. Aghja dat was gelukkig niet de eerst keer voor hun en dit was dan ook binnen 20 minuten weer gefixt.

Uiteindelijk was ik braaf om 12 uur 's nachts (2,5 uur voor m'n vlucht) op het vliegveld waren ze natuurlijk weer véél te laat met inchecken en hingen ze pas om 1uur een bordje op. Ik wilde natuurlijk gelijk het vliegtuig in maarrrrr tot hun spijt moesten ze me mededelen dat mijn vlucht gecancelled was!! Moet je dus 2 telefoonnummers en een e-mail adres achterlaten voor het geval "er wat gebeurt", gebeurt er wat hoor je nog niks!! Agh ja, gelukkig zat er ook aan dit nadeel weer een voordeel en mocht ik dus een nacht doorbrengen in het New Africa hotel. Dit is een hotel waar een gemiddelde kamer zo ongeveer 200 USD kost. Ook kreeg ik hier al het eten gratis en een ontbijt en mijn volgende vlucht was de volgende dag (of eigenlijk dus nog dezelfde dag) om 3.30 uur en zou ik dus ook nog gewoon op tijd zijn om Femke op te halen.

Helaas was er nog iemand anders op de vlucht. Die er dus nog niet was en aangezien de chauffeur van het hotel pas weg mocht gaan als die andere persoon er ook was moest ik wachten tot 20 minuten voor de vlucht. Nog een uur dus. En op Schiphol zou ik dan zeggen agh, wat maakt het uit ik ga wel even naar de mac maar op het vliegveld in Dar es Salaam is NIKS maar dan ook helemaal NIKS! Nouja die andere persoon kwam dus ook niet opdagen en dus had ik een uur voor niks gewacht. Rond half 4 kwam ik eindelijk aan bij het New Africa hotel en toen dacht ik; als alles toch bij de prijs is inbegrepen ga ik nu even lekker profiteren ook. Aangezien er 24/7 roomservice was heb ik dus om 4 uur 's nachts in bad (JA ER WAS EEN BAD!) kippenvleugeltjes met patat zitten eten :). Daarna heerlijk op een écht matras geslapen met een heuse deken! De volgende ochtend was ik lekker vroeg opgestaan want ik moest natuurlijk wel m'n tijd zo inplannen dat ik kon ontbijten EN nog in bad kon voor de chauffeur me weer kwam ophalen. Toen ik het ontbijt zag kon ik wel janken (van geluk deze keer) er was serieus ALLES. Chocolade cake, échte croissantjes (die in Afrika zeldzaam zijn), 3 soorten juice, alle soorten eieren die je maar kon bedenken, pannekoeken, geroosterd brood, broodjes, vers fruit en nouja, ga zo nog maar even door. Na me dus helemaal volgepropt te hebben ben ik dus maar weer even lekker in bad geweest want ik was toch wel heel erg moe en toen gewacht tot half 1 tot de driver me kwam ophalen. Deze keer alwéér prima op tijd op het vliegveld. Zelfs nog even wat kunnen lunchen en voor de rest ging alles prima. Bij aankomst was er een meisje die uit Tanzania kwam en die alleen maar Swahili sprak en geen woord Engels. Ze had een business visum nodig maarja aangezien de mensen bij immigratie in Ethiopië niet de allerliefste zijn was het voor haar best lastig omdat ze geen Engels sprak. En aangezien ik nu een expert in immigratie problemen ben en de enige was die zowel Swahili als Engels sprak heb ik haar geholpen met d'r visum. Bleek ze dus voor een enorme dansshow hier te komen en werd ze opgehaald met een Limosine! En om mij te bedanken wilde ze me thuis laten afzetten. Hier had ik natuurlijk helemaal geen problemen mee.

Tot zover mijn aankomst in Addis. De volgende dag kwam ik erachter dat ik de pincode van mijn simkaart was vergeten en dus nog een nieuwe simkaart moest kopen anders zou Femke mij niet kunnen bereiken. Na dit weer geregeld te hebben (dit is iets lastiger dan gewoon naar de winkel gaan en een simkaart kopen :p) ben ik maar weer naar huis gegaan en heb ik veel geslapen. 's Avonds ben ik bij Anke en Marc gaan eten en toen ben ik maar gaan wachten tot het 2 uur 's nachts was en ik weer naar het vliegveld kon. Femke kwam prima op tijd aan en ik heb ook niet lang hoeven wachten. Het was ontzettend gek om Fem hier te zien maar wel heel leuk natuurlijk! De volgende ochtend zijn we bij Kaldi's (de starbucks van Ethiopië) gaan ontbijten en daarna wilden we naar het Sheraton om te gaan zwemmen. Maar daar aangekomen pakten de wolken zich al samen dus besloten we maar naar een spa te gaan voor een massage en om ons haar te laten doen. Dat was wel heel erg leuk. Na de massage zijn we bij le grand reve gaan eten (het chique Belgische restaurant) en daarna cocktails gaan drinken. Na de cocktails zijn we nog naar Rock Bottom gegaan om te gaan poolen (waar ik trouwens een natuurtalent bleek te zijn!!) en kwamen we nog wat vrienden tegen met wie we nog naar een andere plek zijn geweest. Om 2 uur 's nachts waren we allebei toch wel heel erg moe en zijn we naar huis gegaan.

Vrijdag zouden we om 12uur bij Anke zijn om te gaan lunchen en om 3 uur toen Anne uit school was zijn we naar de farm vertrokken. We kwamen rond etenstijd aan en gingen dan ook gelijk naar de barbeque. Het was ontzettend mooi met zonsondergang, lekker eten, de honden erbij nouja echt heel gaaf dus. Ik was vrij vroeg naar bed gegaan want ik was nog steeds wel heel moe en zaterdag zouden we ook weer vroeg weggaan. 's Ochtends gingen we namelijk naar Awash. Dit was een plek ongeveer 2 uur rijden van de farm vandaan waar ook een national park is. Daar aangekomen hebben we even snel onze bagage in ons huisje/hut gezet en zijn we weer in de auto gestapt. Op zoek naar leeuwen! Oké uit eindelijk hebben we heel veel dieren gezien maar geen leeuwen maar het was wel ontzettend indrukwekkend. 's Avonds was iedereen helemaal kapot van al het gehobbel in de auto en gingen we dus ook al vroeg naar bed. Vannacht heeft niemand echt goed geslapen want we sliepen vlak naast een waterval. Dit was heel mooi maar maakte ook ontzettend veel lawaai en het was ook nog eens ontzettend heet. dus om 5 uur 's ochtends heb ik de zon zien opkomen met Anne en daarna nog heel even op bed gelegen. Om half 9 was iedereen eindelijk wakker en zijn we gaan ontbijten en hebben we nog een rondje door het park gereden en nog meer dieren gezien. Daarna besloten Anke en Marc op "avontuur" te gaan. Dit is hun versie van "een korter weggetje" denk ik want we waren ontzettend verdwaald En hebben er bijna 4 uur over gedaan om weer terug bij de farm te gaan en hebben meerdere malen op plekken gereden waarvan ik zeker weet dat daar nog NOOIT eerder een auto heeft gereden. Maar dat was wel heel cool dus. Na de lunch op de farm ben ik met Anke en Anne mee gegaan terug naar Addis omdat ik nog wat schoolwerk af moet maken en Femke is nu nog op de farm.

Nou dat waren dus alle avonturen. Nu ga ik lekker Chinezen met Bart en daarna vroeg naar bed want ik ben kapot!!